29 Mayıs 2024, 10:12 tarihinde eklendi

Mustafa Kemal’in Hareketi

Mustafa Kemal’in Hareketi

Mustafa Kemal’in Hareketi

Millici Hareketin Semantiği Çoğul ve Tamamlayıcı Ontoloji

Mustafa Kemal’in hareketi ontolojik olarak bir Kürt hareketidir. Hareket kararlı adımlarla Türk hareketi olarak tecessüm eder. Morfolojisi Türk, ontolojisi Kürt, epistemolojisi Millici bir harekettir.

Mustafa Kemal’in kararlı ve artan adımları Türk ontolojisini içerir. Ancak 19 Mayıs itibariyle ilerleyen irade Kürt ontolojisi taşır. Bunu artıran, ikmal eden, kararlı kılan Türk ontolojisidir. Bu kararlılık Hilafeti bir günde bitirmemekti. Bu ikmal Cumhuriyeti hemence ilan etmemekti. Mustafa Kemal’in en baştan Türk ontolojisine içkin bir davranış ve bilinç içinde olduğu söylenebilir. Ancak Kürt ontolojisinin bunun neresinde olduğunu bilmek, önem derecede göstergelerle toplum siyasal bir gösterge olacaktır. Benzer şekilde bir Kürt hareketinin Türk ontolojisini paylaşmadan ne kadar başarılı olabileceği sorulmalıdır. Mustafa Kemal’in başarısı da burada yatmaktadır.

Cumhuriyetin ilerleyen dönemlerinde bu ontolojilerin politik akislerinin eksiltilmesi, artırılması, uygulanması ya da uygulanmaması ile başarıyı etkilediği söylenebilecektir. Bu Cumhuriyetin başarısı için toplum politik bir yaklaşım olacaktır.

Önemli olan toplum odaklı bir hareketin politik göstergelerinin Mustafa Kemal’in Hareketi ile tecessüm ettiği Millici bir hareket olmasıdır. Millici Hareket toplumun politik göstergelerini doğru okumak kadar ontolojik kılabilme başarısıdır. Mustafa Kemal bunu yapabilmiştir.

Önalış Morfolojisi

Hangi önalışı hangi aşamada, hangi düzeyde, hangi yoğunlukta, hangi kararlılık, hangi bilinç ile yapmak, nerede görünür kılıp kılmamayı da getirmiştir. Bu toplum politik bilincin getirisidir, ama bir plana bağlı olmaktan ziyade hangi aşamada hangi adımı atabilmiş olma bilinci ve başarısıdır. Bu başarıda Kürt ontolojisinin doğru okunması Mustafa Kemal’i daha anlaşılır kılacaktır.

Ontolojinin Sabote Edilmesi ve Morfolojik Asimetri

Kürt ontolojisinin tanıtlanıp tanıtlanmamasına bakılmaksızın Mustafa Kemal’in Kürdistan’a dair toplum politik bir göstereni Türk ontolojisine eriştirip eriştirmemesi konjonktürle ilişkili olmuştur. Ancak Mustafa Kemal’in bu yöndeki olası politikasının Şıh Sait İsyanı ile sabote edildiği görülecektir. Bu toplum politik tutumu değiştirmiş ontolojiyi asimetrik kılmıştır. Ulus devlet modelinin ağırlığı da devrim yapma koşulu olarak okunmuştur. Böylece bir burjuvazi devriminin uygun koşulu karşı devrim bir sabotajla Cumhuriyeti başarılı, az başarılı, bir düzeyde başarılı ya da başarısız olabilmesiyle etkilemiştir. Bu isyan Mustafa Kemal’in Millici Hareketini sabote ederek ontolojisini asimetrik kılabilmeye neden olabilmiştir. Morfolojik yoğunluk artmıştır. Bugün için bir başarısızlık isnat edilecekse bunun karşı devrimle ilgisi görülmelidir. Tamamlanma sabote edilerek rotanın edimi değişmiştir. Hatta şu soru da sorulmalıdır Kürt ontolojisinin düşürülmesi başarıyı ne yönde etkilemiştir? Bugünkü sorun nedir?

Sormamız gereken şu olmalıdır: Bugün başarmamız için hangi politika uygulanmalıdır? Bu Mustafa Kemal’in Millici hareketi ile anlaşılmalıdır.

 

Uğur Tergek

BİR CEVAP YAZ

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Doldurulması zorunlu alanlar işaretlendi *